27 december 2008

Visst är det Gunnar Nylund

Ju mer bilder jag kollar på hemsidor med fina glasvaser, desto säkrare blir jag på att det verkligen är Gunnar Nylunds vas från Strömbergshyttan som jag har i min ägo. Men det är knappt jag vågar tänka tanken eftersom vasen är köpt för en femma på en loppis och jag har sett priserna som sätts.
Tanterna på loppisboden säljer alltid saker för en femma och tia eftersom dom inte har någon koll på vad dom får in från sina frikyrkliga (och rika) tanter. Det här är ett RIKTIGT fynd!!! Mitt första riktigt prisvärda glasklipp skulle man väl kunna säga. Kolla in min vas (längst till vänster) och kolla sedan in dom andra. Visst är det Gunnar Nylund.



Foto © AL, Freeforms, Retro Modern Design och Scandinavian Accents (från vä)

9 kommentarer:

  1. ser så ut grattis till fyndet själv köper jag ingenting. Alla loppisar har stängt under jul.

    SvaraRadera
  2. Jag vet!!! Det är bara ren tur. Jag ville ha vasen och mamma ville ha en blå skål som var min. Tror att jag gjorde den bättre affären...

    SvaraRadera
  3. Snudd på antikrundan ;-) håller tummarna för dig! Ett par tusen spänn sitter alltid fint efter jul, dvs om du vill sälja.

    SvaraRadera
  4. Grattis. Rejäla fynd är kul att göra. Mitt bästa fynd var en Argentavas av Wilhelm Kåge.

    SvaraRadera
  5. Det var inte dåligt. Det är så sällan man gör ett riktigt "klipp". Som regel hinner ju alltid antikmänniskorna för en.

    SvaraRadera
  6. vilket fynd!
    Nu har jag surfat hos dig och haft en trevlig stund :-)
    Du är välkommen på besök till mig hihi!

    SvaraRadera
  7. Vi ska absolut surfa in till dig och kolla. Det verkar som att jag och syrran har samma smak som dig. Roligt.

    SvaraRadera
  8. Helen26/7/09

    Hej, scrollar runt bland dina inlägg då jag googlat lite i dag på färgat glas. Har varit på aktion idag och förmodligen ropat in en signerad Flygsfors skål. Samlat på färgat glas en längre tid och har flera signerade som liknar dina bilder.....har dock ett bekymmer just nu. Känner du till någon formgivare som heter i initaler R-E och som var verksam på 50 talet? Du verkar ha lite koll så du får gärna maila mig om du vet något. Jag finns på funnymeia@hotmail.com

    Med vänlig hälsning Helén

    SvaraRadera
  9. Hej! Googlade på S-hyttan och Nylund och hittade då denna blogg. Vasen i mitten med gyllengul färgkärna är med säkerhet formgiven av Gunnar Nylund. Den andra långsmala modellen med modellbeteckning B936 tror jag personligen är en design av Asta Strömberg. Det grundar jag på likeheten med B895, de sk Sputnik-vaserna, som är designade av Asta Strömberg. Denna vas B936 är en utveckling av B895, den är bara breddad och då får man denna form B936. Båda är av modellnummer att döma formgivna kring 1959-60 och under den period då Nylund troligen inte formgav för Strömbergshyttan 1957-66. Han var med säkerhet verksam mellan1952-56, samt 1967-75 på frilans. Åren däremellan 1957-66 ser av de dokument som finns, ut att vara en period då Nylund inte ritat för S-hyttan. Dock lanserades troligen flera av hans modeller ritade 1956 under följande år 1957, några kanske även senare.
    Mvh, Nils B/

    SvaraRadera